donderdag, oktober 19, 2017

Facebook-Button

  • 1st Motorsport Porsche
  • 1st Motorsport Porsche
  • 1st Motorsport Porsche
  • 1st Motorsport Porsche
  • 1st Motorsport Porsche

Preview Porsche GT3 Cup Challenge Benelux 2013: First Motorsport goed bewapend aan de aftrap

 

Preview Porsche GT3 Cup Challenge Benelux 2013

First Motorsport goed bewapend aan de aftrap

 

First Motorsport, het Limburgse team rond Jo Jamers, komt dit weekend in Spa-Francorchamps aan de aftrap van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. En meteen in een topweekend in het kader van het FIA World Endurance Championship. First Motorsport gaat nooit over één nachtje ijs en komt met Bert Longin en Frank Beliën met een goed uitgebalanceerd team aan de start. Jamers gooit nog een tweede wagen in de strijd die zal worden bemand door het Amerikaanse duo Charlie Putman en Charles Espenlaub.  

 

Jo Jamers: “Ik heb een model 2012 aangekocht en deze voor alle zekerheid volledig en tot in de details laten reviseren. Met Bert Longin en Frank Beliën beschik ik ook over een sterk en homogeen duo dat reeds tweemaal samen de 24 Hours of Zolder betwistte met een zege in 2010. Het zijn dus geen onbekenden voor elkaar. Ondanks het feit dat First Motorsport de laatste jaren vooral endurance reed, heb ik eerder toch een pak ervaring opgedaan in de merkencups van Renault en Toyota. Neem daarbij nog dat we met een topingenieur als Michaël Daems die uit de F1 komt over een extra troef beschikken”.

 

Het is een feit dat First Motorsport niet tevreden zal zijn met de kruimels.

 

Jo Jamers: “We komen om vooraan mee te strijden. Maar het is momenteel heel moeilijk om alles goed in te schatten. Na de eerste wedstrijd zullen we reeds een pak wijzer zijn. Vooral het maximum van tien Continental banden die we per meeting ter beschikking krijgen zal het niet gemakkelijk maken. Het is uiteraard voor iedereen gelijk, maar ik denk dat we er zeer zuinig en strategisch mee zullen moeten omgaan. De Continentals slijten héél snel en ik ben een beetje bang dat we de veiligheid niet gaan kunnen garanderen. Twaalf banden per raceweekend had misschien beter geweest. Ik verwacht dan ook dat we de vrije training en de kwalificaties tot een minimum zullen herleiden”.

 

Bert Longin: “We hebben ons huiswerk goed gemaakt, maar de concurrentie valt moeilijk in te schatten. En los van het feit dat het om twee sprints van 25 minuten en een semi-endurance van 50 minuten gaat, zal er effectief veel strategie bij komen kijken. Ik kom in ieder geval voor het podium en om wedstrijden te winnen. En de ervaren piloten weten goed genoeg hoe het is om tegelijkertijd een band te sparen en toch snel te gaan op de piste. Het is niet aan mij om de concurrentie advies te geven, maar deze Cup is niet het enige kampioenschap dat ik betwist of reeds betwist heb en waarbij de beperkte bandenbedeling een belangrijke rol speelt”.

 

Frank Beliën: “Voor mij is het allemaal nieuw. Ik heb ondertussen reeds tienmaal de 24 uren van Zolder betwist bij First Motorsport en ook steeds de afsluitende Race Promotion Night. Ik ken het team dus als geen ander. Maar op Francorchamps, Assen en Zandvoort had ik tot voor kort nog nooit gereden. We hebben zodoende een aantal trainingsessies ingelast en ik heb op korte termijn drie circuits ontdekt. Ook sprinten is voor mij een nieuw gegeven, maar ik denk dat ik me snel zal kunnen aanpassen. Samen met mensen als Jo en Bert vormen we een zeer homogeen en ervaren team en inzake strategie moet men Jo ook niets meer leren. Ik verwacht schitterende uitslagen. Ik kom zeker niet om de hoop te vullen en net als Bert ben ik geneigd om te zeggen dat we de zege viseren. Al weet ik vandaag niet welke piloten naast mij op de startgrid zullen staan. Dus op dat gebied is het nog een beetje koffiedik kijken,” aldus de zoon van de Maurice Beliën die 30 jaar directeur was van Circuit Zolder.       

Categorie: Nieuws 2013